
Δεν έχω διαβάσει αρκετά κείμενα του Κάφκα, ωστόσο έχω οικειότητα με την ανάγκη που είχε όλες τις δυσκολίες του να τις μεταφέρει στο χαρτί. Στις μέρες μας δεν τις μεταφέρουμε τόσο στο χαρτί, όσο σε κάποιο πληκτρολόγιο συνδεδεμένο με οθόνη, ωστόσο you get my point. Κάποτε ήταν η γραφομηχανή, άλλωστε. Ίσως πολλοί, ακόμη και λίγα να έχουν διαβάσει από τα προσωπικά κείμενα του, να τον θεωρούν ; κλαψιάρη ; αλλά ειλικρινά τον κατανοώ, ένα αιώνα μετά. Κανείς δε μπορεί να διαχειριστεί τόσα hardships αν δεν εκτονωθεί, και το γράψιμο είναι σαφέστατα μια μορφή εκτόνωσης. Άσε που αμφιβάλλω ότι υπήρχαν ευρέως διαδεδομένες μορφές θεραπείας και κατάλληλες φαρμακευτικές αγωγές στην εποχή του. Αν κρίνω από τις ολίγες γνώσεις μου, ήταν λίγο στο έλεος οι άνθρωποι.
Κλαψιάρης, λοιπόν, γιατί; Μου φαίνεται στο φτωχό μου το μυαλό πως οι άνθρωποι χάνουν την ενσυναίσθησή τους όταν αισθάνονται ισχυρότεροι από άλλους, ευαίσθητους, πολύπαθους ανθρώπους. Εσύ μπορεί να τα καταφέρνεις σ' αυτή τη ρημαδοζωή χωρίς να χρειάζεσαι την έκφραση, ή νομίζοντας πως δε χρειάζεσαι την έκφραση, ίσως νομίζεις πως η εκτόνωση είναι μεμψιμοιρία. Διαφωνώ μαζί σου. Είναι σαφές νομίζω ότι η συζήτηση έχει ξεφύγει από τον Κάφκα, καλά να 'ναι όπου είναι. Νομίζω η συζήτηση έχει πάει στους ανθρώπους που αισθάνονται πολλά, τα οποία μερικές φορές είναι δυσβάσταχτα.
Γιατί άραγε επικρατεί η θεωρία πως πρέπει να κάνεις μόκο, να σφίγγεις τα δόντια και να συνεχίζεις; Μπορείς να συνεχίσεις και χωρίς να κάνεις μόκο. Μπορείς να επιλέξεις το δύσκολο δρόμο της έκφρασης. Να βάλεις ό,τι βιώνεις σε λέξεις και να το μοιραστείς. Ίσως, όπως στην περίπτωση του Κάφκα, βρεις ότι άνθρωποι θα ταυτιστούν ακόμη και αιώνες μετά από τα βάσανα και την ημερομηνία των γραπτών σου.
Σήμερα γράφει κανείς σε βιβλία, σε ποίηση, σε ραπ, σε τραγούδια, σε blogs, στα social media. Έχει γίνει λιγότερο vintage. Πώς να γίνει όλο αυτό κουλτούρα αν τα ανεβάζεις σε στάτους. Όμως συνέχισε, είναι έκφραση. Πώς θα ήσουν χωρίς την έκφραση;
Είναι μηχανισμός επιβίωσης. Παίρνεις όσα δημιουργούν το χάος μέσα σου και τα σχηματίζεις σε λέξεις, προτάσεις, παραγράφους, κείμενα, στίχους. Είναι ταλέντο. Είναι χάρισμα. Μπορεί να γίνει υστεροφημία. Συνέχισε.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου