Είμαι άνθρωπος που παρατηρεί. Όταν συναντώ ανθρώπους ή βρίσκομαι σε παρέες, μοιραία παρατηρώ. Δεν είμαι και ο πιο ομιλητικός άνθρωπος εκεί έξω. Μου αρέσει, βέβαια, και να συμμετέχω. Δεν κάθομαι σε μια γωνιά με το σημειωματάριο μου. Αλλά, βρίσκω ιδιαίτερη χαρά στη μελέτη και βρίσκω μοτίβα και συνδέσεις στη γενικότερη ανθρώπινη εμπειρία. Και να ξέρεις, δεν το κάνω και με κάποιο πρόσημο. Δεν κρίνω. Απλώς αντιλαμβάνομαι ό,τι συμβαίνει γύρω μου. Ή μπροστά μου. Αυτές οι παρατηρήσεις παίρνουν κάποια μορφή πολύ αργότερα, όταν επιλέγω να τις επεξεργαστώ.
Υπάρχει το ανδρικό στερεότυπο, και το γυναικείο στερεότυπο. Πρόσεξε. Αυτά είναι κοινωνικά κατασκευάσματα. Τα στερεότυπα πάντα δημιουργούνται σε κοινωνίες. Δεν υπάρχει οικουμενικότητα στα στερεότυπα και δε μιλάμε για κανένα είδος βιολογίας. Άλλα στερεότυπα για τους άνδρες θα βρεις στην Αθήνα του 300π.Χ. και άλλα στο Θιβέτ του σήμερα. Κάποτε αν φόραγες φούστα ως άντρας ήσουν εντός της νόρμας, τώρα λιθοβολείσαι ως ντιγκιντάγκας. Ένας ανθρωπολόγος θα είχε πολλά να πει επί του θέματος, όμως εγώ δεν είμαι ανθρωπολόγος. Μετά βίας είμαι ψυχολόγος. Σας μιλώ περισσότερο ως κοινωνικός παρατηρητής.
Κάθε άνθρωπος, λοιπόν, εισέρχεται στον κόσμο, ή μάλλον εξέρχεται (από τη μήτρα του) με μια ΧΥ βιολογία (έκανα pun) (ή μια ΧΧ βιολογία, λολ) (ή κάποια άλλα χρωμοσώματα, ούτε βιολόγος είμαι). Και έρχεται σε επαφή με τα στερεότυπα. Ο,τι χρωμοσώματα κι αν έχεις, αντιλαμβάνεσαι από νωρίς ότι για τους άντρες ξέρουμε τα ΧΥ και για τις γυναίκες ξέρουμε τα ΧΧ (σταματάω). Οι άντρες κάνουν τα Χ και οι γυναίκες κάνουν τα Ψ. Οι άντρες μιλάνε Χ ή ντύνονται Χ και οι γυναίκες διαβάζουν τα Ψ και αγοράζουν τα Ψ. Οπότε με οτιδήποτε σου επιβληθεί ως ταυτότητα ή με οτιδήποτε συνειδητά εσύ ταυτίζεσαι γνωρίζεις και το ανάλογο στερεότυπο που συνοδεύει.
Ξέρετε ποια έχω παρατηρήσει ότι είναι τα πιο ενδιαφέροντα άτομα; Εκείνα που αγνόησαν τις οδηγίες χρήσης και κατασκεύασαν τον κόσμο τους με το δικό τους τρόπο. Πήραν πινέλα, χρώμα, βίδες, κατσαβίδια, ξύλο και πλαστικό και δημιούργησαν κάτι συνθετικό και ξεχωριστό.
Τα άτομα αυτά έχουν από νωρίς εκτεθεί σε πολλές διαφορετικές οπτικές, ανδρικές ή γυναικείες, έχουν δοκιμάσει ασχολίες που προορίζονται και για άνδρες και για γυναίκες, μπορεί ακόμη και να ντύνονται με ποικίλους τρόπους. Είναι ελεύθεροι. Δε γνωρίζουν στερεότυπα, κι αν τα γνωρίζουν, τα γνωρίζουν τόσο καλά, ώστε να μπορούν εύκολα να τα βάζουν στην άκρη. Πήραν λίγο απ' όλα και έφτιαξαν ένα μοναδικό αποτέλεσμα. Αυτοί είναι οι άνθρωποι που μου αρέσουν περισσότερο.
Δε χρειάζεται να ονομαστούν ανδρόγυνοι, κουίρ, κλπ. Είναι απλώς σύνθετοι. Είναι ανοικτοί και χωρίς στεγανά. Αυτό ουσιαστικά με γοητεύει. Ότι δε γνωρίζουν φραγμούς και θα δοκίμαζαν οτιδήποτε. Η ταυτότητα τους έχει διαμορφωθεί από χιλιάδες διαφορετικά, ίσως και αντικρουόμενα μεταξύ τους στοιχεία, από πολλά ερεθίσματα που προορίζονταν είτε για γυναίκες είτε για άντρες. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ελίτ.
Ο Γιουνγκ θα έκανε λόγο για άνιμα και άνιμους, όμως εγώ δεν είμαι θεωρητικός του Γιουνγκ. Εγώ βλέπω απλώς ανθρώπους που ζουν συνειδητά τη ζωή τους με το δυνατότερο αυθεντικό τρόπο.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου